jednosladem.pl - forum

Forum wszystkich szanujących się użytkowników jednośladów
Teraz jest 26 lut 2018, o 01:06

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lis 2016, o 13:56 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 mar 2016, o 14:02
Posty: 252
Lokalizacja: Opole
Pojazd: Honda VFR 800 FI 1998
Witajcie
Od jakiegoś czasu jestem nieskromnym posiadaczem takiej maszyny. Rocznik 1998 (końcówka rocznika, pierwsza rejestracja 1999) więc pełnoletni już jest ;)
Co mogę o nim napisać: pojemność nie za duża ale też nie taka mała. Mocy mam 98KM bo to wersja poniemiecka a tam jak wiadomo do 100KM są inne podatki niż powyżej 100KM. Nominalnie motorek posiada niespełna 110KM tyle że jest nieco przyblokowany. Jeśli komuś 100 KM to mało to jest do kupienia "PowerPack", który zawiera m.in. kompresor (...) i można bez problemów uzyskać ponad 170KM. Ale zostawmy już tę moc bo do turystyki te 98KM to i tak za dużo, chyba że jeździmy z plecaczkiem i pełnym bagażem - wtedy każdy konik jest na wagę złota...

Silnik jest 4-cylindrowy w układzie V, czyli V4. Na wtryskach! - a w 1998 roku mało kto słyszał o wtryskach. To jeszcze nie jest wersja z V-tec, czyli pracują wszystkie zawory, po prostu. W nowszych rocznikach jest ten V-tec, czyli do około 7000 obrotów pracują po 2 zawory na cylinder a po przekroczeniu tej wartości zaczynają pracować pozostałe dwa i maszyna wystrzeliwuje do przodu jak pocisk... W moim moto nie ma V-tec, ciągnie od samego dołu, więc nie ma potrzeby redukcji biegów jeśli zaistnieje potrzeba nagle przyspieszyć. Ale praca cały czas na 4 zaworach na cylinder to również większe zużycie paliwa. O około pół litra,może litr na 100 km, ale jednak. Nie jest jednak tak słodko jeśli chodzi o spokojną jazdę na wolnych obrotach. Silnik w układzie V sugeruje, że jazda na obrotach rzędzu 1500rpm nie powinna być problemem... ale jest! I mówimy tu już o obrotach 3000 rpm i mniej! Od tego poziomu w dół silnik zaczyna szarpać, im niższe obroty tym mocniej. Na sam koniec, jeśli chodzi o silnik dodam, że elementy w okolicach tłok - cylinder wykonane są ze spieków węglowych i ceramicznych więc jeśli ktoś nie wpadnie na "genialny" pomysł rozbierania tych elementów to silnik w tym miejscu jest NIEZNISZCZALNY.
Układ chłodzenia jest również nieco inny. Mamy tutaj dwie chłodnice główne, umieszczone za bocznymi owiewkami (widać je przez otwory w owiewce) oraz jest nieduża chłodniczka oleju - z przodu, gdzie zazwyczaj montowana jest chłodnica główna.

Masa motocykla gotowego do jazdy to ponad 230 kg więc nie mało. Jeśli dodać do tego załadowany bagaż to zaczyna robić się nie ciekawie. Na moje szczęście motocykl nie jest zbyt szeroki bo silnik w układzie V jest stosunkowo wąski. Niemniej wysokość siedziska to 79,5 cm więc w moim wypadku (człowieczek 169 cm wzrostu) jest to delikatne wyzwanie. Dwa razy zdążyłem go położyć: raz wybrałem sobie złe miejsce do parkowania i zabrakło mi do ziemi 2 cm. Drugim razem nie zwróciłem uwagi, że nóżka nie rozłożyła się do końca... no nie jest to motocykl dla tak niskich osób ale można sobie jakoś poradzić, trzeba jedynie pamiętać aby w czasie parkowania w miarę możliwości wjeżdżać kołami w jakieś nieduże wgłębienia i już jest bliżej do ziemi ;)

Czy motocykl nadaje się do jazdy po mieście? - jeśli ktoś nie liczy się z kosztami paliwa to tak. Moim zdaniem nie. Spalanie w mieście rzadko schodzi poniżej 8l/100km, zazwyczaj jest bliżej 9l/100km. Do tego w mieście, przy słonecznej pogodzie szybko doprowadzimy do uruchomienia wentylatorów... wentylacja jednak musi być spora.
Motocykl raczej do jazdy poza miastem, do szybkiej turystyki szosowej (offroad nie wchodzi w grę!). Okufrować i nic więcej nie potrzeba. Na trasie, nawet bez specjalnego oszczędzania (miejscami 110-130 km/h) nie powinien spalić więcej niż 5l/100 km a to już całkiem znośny wynik. Oczywiście jeśli ktoś lubi odkręcać manetkę to musi liczyć się z większym spalaniem. W internecie gdzieś wyczytałem, że mocno dociskany VFR800 komuś spalił 12l/100 km... nie pamiętam w jakich warunkach jechał. Może to było po prostu dawanie w tłoki po mieście, od świateł do świateł... gaz i hamulec... no i 12l nie będzie jakimś nadzwyczajnym wynikiem, nie tylko na VFR800 ale na żadnej maszynie.
Motocykl nie prowadzi się łatwo przy prędkościach poniżej 30km/h więc jest to dodatkowy argument, że nie jest to dobry wybór do miasta. Powyżej pewnej prędkości po prostu dostaje skrzydeł i prowadzenie jest intuicyjne. W moim wypadku jest jeszcze problem krótkich nóżek, co w przypadku konieczności cofnięcia oznacza konieczność zejścia z motocykla i przepchanie go :/

Jeśli chodzi o wyposażenie to jest dość bogate już na starcie, aż się zdziwiłem (przypominam, że to motocykl z 1998 roku!). Z ciekawszych rzeczy: pełno czujników do pomiaru ciśnienia (jeden jest na pewno w puszce gdzie jest filtr powietrza i jeden mierzy aktualne ciśnienie powietrza atmosferycznego!). Do tego oczywiście sondy lambda (bo to jest na wtryskach a nie na gaźniku! - w 1998 to było coś!). Jeśli chodzi o hamulce mamy tutaj CBS (mam wersję bez ABS), co oznacza w skrócie tyle, że bez względu na to jaki hamulec naciśniemy będą hamowały oba koła. Jeśli chodzi o siłę hamowania, uważam,że jest dobrana idealnie. Dwie potężne tarcze z przodu i jedna nieco mniejsza z tyłu powodują, że motocykl sprawnie wytraca prędkość a jednocześnie trzeba się naprawdę przyłożyć aby zablokować koło. Niemniej trzeba pamiętać o masie motocykla, bagażu itd... Wracając do CBS - motorki z takim systemem warto kupić z prostego powodu: bardzo ciężko z takim systemem spalić gumę bo wciskając przedni hamulec mamy również zablokowane tylne koło. Tak więc zagrożenie, że trafimy na jakiś katowany egzemplarz jest o tyle mniejsze.
W moim egzemplarzu poprzedni właściciel zainstalował dodatkowo automatyczny system smarowania łańcucha, światła awaryjne (których nie ma w standardzie!), szybę "turystyczną", akcesoryjny wydech IXIL i centralny kufer.

Wersje wcześniejsze czyli VFR 750 były typowymi sportami. VFR800 nie jest typowym sportem ale też nie jest typowym turystykiem. Jest co prawda sportowa sylwetka ale pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, siedzisko miękkie i wygodne zarówno po stronie kierowcy jak i pasażera. Jedyny mankament jak dla mnie to niska owiewka... jak na szybkiego turystyka to niestety poważny minus (a mam już "turystyczną" szybę i niewiele to dało!). Zastosowanie deflektora wchodzi w grę ale zmieni to sylwetkę motocykla a poza tym trzeba deflektor starannie wybrać bo owiewka w VFR800 jest dość solidnie zaokrąglona.

Mój konkretny egzemplarz ma już swoje lata. Kupowałem go z przebiegiem 31 i pół tysiąca km z pewnym przymrużeniem oka co do tej wartości. Teraz wiem, że może to być prawda bo motocykl jest naprawdę w dobrym stanie. Oczywiście miał on swoje przygody na parkingach (swoje też dołożyłem). Na szczęście szlifu nie było, silnik chodzi jak zegarek, rama prosta...cała reszta to mniej istotne szczegóły ;)

Dlaczego nie kupiłem jakiejś 600tki? Tak sobie pomyślałem, że zamiast kupować teraz 600cc a za 2-3 lata zmieniać to na coś większego, od razu kupię coś mocniejszego, po prostu będę spokojnie jeździł i tyle. Znam siebie i okres sprawdzania przyspieszenia, v-max itd., mam już dawno za sobą. Teraz interesuje mnie po prostu sprawne i spokojne przemieszczanie się.
Czy dzisiaj kupiłbym taki motocykl na pierwsze poważne moto? - nie, dzisiaj kupiłbym większy, np. FJR1400 :D

Na poniższym zdjęciu nie jest mój egzemplarz ale mój jest niemal identyczny (taki sam wydech, taka sama szyba) tylko trzeba sobie wyobrazić jeszcze kufer centralny :P


Musisz być zalogowany aby móc przeglądać i pobierać pliki z załączników. Zarejestruj się o ile nie masz u nas konta lub się zaloguj.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL