Strona 1 z 1

Jaki wybrać interkom?

PostNapisane: 10 kwi 2018, o 15:11
przez szymekdan
Witajcie
Ponieważ w Internecie aż roi się od pytań "jaki interkom polecacie?", "co wybrać?" itd., postanowiłem napisać kilka słów od siebie na ten temat.

Czy jest to potrzebne?
Nie ale bardzo umila czas. Nawet jeśli nie masz ochoty słuchać ględzenia osób jadących obok to zawsze można sobie puścić muzykę z telefonu czy odsłuchiwać komunikatów z nawigacji (o ile dany model komunikuje się przez Bluetooth). Zdecydowana większość modeli posiada również wbudowane radio FM więc jeśli komuś zależy na tym aby odciąć się od świata to sobie może posłuchać radia.

Czy interkom wpływa pozytywnie na komfort podróżowania?
I tak i nie. Tak bo można sobie umilić podróż muzyką czy rozmową np. z plecaczkiem. Może też się zdarzyć, że po włożeniu głośniczków do naszego i tak już ciasnego kasku zaczniemy doświadczać bardzo nieprzyjemnych nacisków na uszy. Jedynym rozwiązaniem tego problemu jest ręczne skorygowanie EPS-u poprzez wycięcie w nim głębszych otworów na owe głośniczki. Czy taka ingerencja w EPS jest niebezpieczna? Moim zdaniem nie ale wielu ludzi uważa że tak... zostawiam to do przemyślenia.

Czy instalacja wymaga jakiejś wiedzy tajemnej?
Generalnie nie. Każdy zestaw jaki do tej pory widziałem zawiera wszelkie niezbędne elementy i materiały jakie będą potrzebne do prawidłowego zainstalowania systemu w kasku. Problem może się pojawić jeśli w kasku nie ma fabrycznego miejsca na głośniczki (są takie kaski?) albo jeśli fabryczne miejsca na głośniczki nie są w miejscu gdzie są nasze uszy. Wówczas tak jak poprzednio: korekcja EPS-u poprzez wykonanie samodzielne takiego miejsca. Problem jest jednak taki, że nie wiadomo w którym miejscu zrobić to miejsce no bo skąd człowiek ma wiedzieć w którym dokładnie miejscu w kasku znajdują się jego uszy a dokładnie wlot do uszu? Technika dowolna. Ja proponuję wyjąć gąbki i w kasku pojawi się na tyle dużo miejsca, że będzie możliwość włożenia palców i "wybadania" dokładnie tego miejsca. Bardzo często jest tak, że fabrycznie wykonane miejsce na głośniki ma się nijak do miejsca gdzie faktycznie są nasze uszy - tutaj trzeba zastosować tę samą technikę, niestety. Ułożenie głośników względem uszu ma kluczowe znaczenie jeśli chodzi o pozytywne doznania dźwiękowe. Należy również wspomnieć że nasze głowy nie są dokładnie symetryczne więc prawa i lewa strona może się różnic co do miejsca na głośnik... temat rzeka...

Czy kupować markowe czy Chińskie?
Kto co woli i na co go stać. Z własnego doświadczenia wiem, że modele "renomowanych" firm wcale nie muszą być lepsze od tańszych (Chińskich) odpowiedników. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę jakość wykonania to szybko się okaże, że interkom renomowanej marki i ten tani z Chin niewiele się od siebie różnią jeśli chodzi o materiały z jakich zostały wykonane. Jeśli chodzi o możliwości łączenia się z innymi interkomami to również nie powinno być problemów, chyba że trafimy na jakiś wybitnie nietypowy interkom to może pojawić się problem. Z własnego doświadczenia mogę z całą pewnością napisać, że takie modele jak: T-Com, V8 i Sena bez problemów współpracują ze sobą. Pomimo tego, że stać mnie na jakąś markową Senę wybrałem początkowo T-Com a później V8 z pilotem na kierownicę, który użytkuję do tej pory. Kolega ma Senę i cóż... ma wsparcie techniczne, gwarancję i aktualizacje oprogramowania. Ja kupowałem w Chinach i jedyne co mam to gwarancję rozruchową tak naprawdę. Póki co wszystko działa dobrze ale wiadomo jak to jest ze sprzętem... niemniej różnica w cenie jest znaczna: niespełna 200 zł za T-Com czy 400 zł za V8 przy ponad 1000 zł za Senę... sami oceńcie czy w takim przypadku gwarancja jest potrzebna. Moim zdaniem nie bo w cenie 1000 zł mam 5 zestawów T-Com i jeszcze zostanie na dobry obiad a jakbym chciał kupić V8 to mam 2 zestawy (o niebo lepsze od tej Seny ale o tym za chwilę) i zostaje ponad 100 zł.

Czy w interkomie można jednocześnie gadać z kimś i słuchać muzyki z telefonu czy sygnałów z nawigacji? - tę funkcję oferują jak na razie niektóre interkomy, oczywiście te droższe. Warunkiem tutaj jest Bluetooth w wersji co najmniej 4.0 bo tylko taki standard obsłuży dwie osobne ścieżki audio. Interkomy ze starszym standardem bluetooth na 100% nie mają takiej możliwości. Nawet jeśli interkom posiada bluetooth w wersji 4.0 to i tak nie jest to jeszcze informacja, że interkom oferuje taką funkcjonalność. To zależy od modelu interkomu, jego wersji oprogramowania itd. Należy po prostu uważnie czytać opis urządzenia przed jego zakupem a jeśli jest taka możliwość to przetestować sprzęt przed jego zakupem.

Czy nie ma żadnej różnicy między T-Com za 200 zł a Seną za 1000 zł?
Oczywiście że jest i to ogromna, jak między VW Golfem a Mercedesem... tylko czy każdy potrzebuje mieć Mercedesa? Interkom należy dopasować do swoich potrzeb. Należy więc odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- czy potrzebuję markowego sprzętu czy może wystarczy coś taniego? - jeśli potrzebujesz markowego sprzętu to nie ma sensu czytać dalej. Dopasuj swój budżet do jakiejś Seny i będziesz zadowolony (do czasu aż przyjdzie Ci podłączyć się do większej sieci w full duplex ;) )
- czy będziesz jeździł w grupie 3 osób lub więcej? - jeśli nie to wystarczy zakupić najtańszy T-Com. Umożliwia on bezproblemową współpracę z telefonem czy innym urządzeniem na BT, posiada wbudowane radio FM oraz umożliwia rozmowę full duplex z jeszcze jedną osobą.
- czy będziesz jeździł w grupie ale nie przekraczającej 5 osób jednocześnie ze sobą gadających? - w grupie do 5 osób bardzo dobrym rozwiązaniem jest V8. Umożliwia on sparowanie w sposób szeregowy 5 interkomów, z czego środkowe to muszą być V8 a dwa skrajne mogą być innej firmy. Inne możliwości tego interkomu sa podobne do T-Com chociaż obsługa tych funkcji jest całkiem inna (inna "klikologia" ;) )
- grupa w której będę jeździł to będzie od 6 do 8 motocyklistów, być może z plecaczkami, wszyscy muszą być w łączności full duplex. Tutaj z pomocą przychodzi zestaw T-Rex, najbardziej rozbudowany zestaw z tych "Chińskich". Jego możliwości to sparowanie ze sobą do 8 interkomów z czego każdy interkom ma wyjście na kabelek dla zestawy słuchawkowego z mikrofonem dla swojego plecaczka. Łącznie może więc ze sobą rozmawiać aż 16 użytkowników.

Czy można budować bardziej rozległe sieci niż 8 motocyklistów z plecaczkami? Pewnie tak ale rozwiązań należy szukać raczej w markowych rozwiązaniach. Z praktyki wiem, że jadąc w grupie, nawet takiej dużej, nie każdy ma ochotę na "ględzenie" i woli sobie posłuchać muzyki czy pogadać tylko ze swoim plecaczkiem. Tak więc może się okazać, że na 20 motocyklistów ciężko będzie nazbierać 8 chętnych, którzy by się ewentualnie chcieli podłączyć do gadania.

CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH FUNKCJI
T-Com
Obrazek
- rozmowa w parze z innym urządzeniem;
- radio FM;
- funkcja słuchawki bezprzewodowej BT z telefonem lub innym urządzeniem dźwiękowym na BT;
- można go podłączyć jako jeden ze skranych interkomów do sieci fullduplex i może działać niemal jak jedno z tych interkomów. Jedyna niedogodność to użytkownik T-Com musi głośno mówić bo jest dla innych wyraźnie wyciszony

V8
Obrazek
- komunikacja full duplex w sieci 5 użytkowników (szczegóły połączenia poniżej)
- radio FM
- funkcja słuchawki bezprzewodowej do podłączenia z telefonem lub innym urządzeniem dźwiękowym za pomocą interfejsu BT
- może być parowany z innymi interkomami (sprawdzone na T-Com i Sena SENA 20S)

T-Rex
Obrazek
- komunikacja full duplex w sieci do 8 interkomów, z czego każdy może obsługiwać zarówno kierowcę jak i pasażera (łącznie max 16 osób rozmawiających w tym samym czasie)
- radio FM
- Bluetooth 4.0 a co za tym idzie możliwość słuchania muzyki z telefonu i jednocześnie gadania w grupie z innymi
- oczywiście możliwość parowania z telefonami, nawigacjami (o ile takie urządzenie posiada interfejs BT) itd.
- chińska i bardzo wierna kopia Seny 20S, prawdopodobnie ta sama elektronika - niestety nie dysponuję egzemplarzami do porównania.

Sena SENA 20S
Obrazek
Podobne do T-Rex? ;) Możliwości... identyczne jak T-Rex. Oczywiście mamy tutaj wsparcie producenta, gwarancję... i grubo ponad 2 razy większą cenę.

T-Rex nie miałem w rękach niestety, mogę jedynie podpierać się tym co znalazłem w internecie czyli dane techniczne + opinie użytkowników. Senę ma kolega i opieram się między innymi na jego informacjach. Osobiście posiadałem T-Com i obecnie posiadam V8. Oba interkomy działają znakomicie jak na swoją cenę i dane techniczne. Nie miałem z nimi żadnych problemów. Na początku pewną bolączka był czas pracy na baterii - około 6-9 godzin, w zależności czy się jeździło na telefonie, radiu FM czy gadało z innymi. Zawsze się zdarzy jakiś dzień, w którym interkom nie był do końca naładowany i po kilku godzinach lub krócej można było usłyszeć pikanie (sygnał słabej baterii) i po kilku minutach cisza.
Problem udało się rozwiązać stosunkowo łatwo, montując do obudowy interkomu dodatkowe złącze mikro USB, przeznaczone wyłącznie do ładowania baterii. Tym sposobem można jednocześnie użytkować interkom i go ładować np. z powerbanku czy motocyklowej ładowarki USB. Czas pracy na baterii przestał mieć jakiekolwiek znaczenie, jedynie trzeba było w takiej sytuacji się zatrzymać i podłączyć interkom do źródła prądu... i jechać dalej :)

Szczegóły co do wykonania takiego złącza we własnym zakresie znajdziesz >>TUTAJ<<